UMMI ADRIANA: WANITA YANG DICINTAI SUAMINYA

FAIZABUNYAMIN TABUNG

19 Ogos 2015

WANITA YANG DICINTAI SUAMINYA

Assalammualaikum dan salam sejahtera...

Alhamdulilah...

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

" Apabila Wanita itu telah melakukan solat Lima waktu , Puasa Pada di bulan Ramadhan , taat kepada Suaminya, menjaga kehormatannya, akan dikatakan kepadanya , masuklah ke dalam syurga Dari mana-mana pintu yang kamu mahu"  ( Riwayat Ahmad dan at - Tabrani )

Rasullah SAW juga bersabda lagi:

" Seluruh dunia ini adalah perhiasan dan perhiasan terbaik di dunia adalah WANITA YANG SOLEHAH" ( Riwayat Muslim )

Wanita solehah yang menjadi solehah adalah wanita yang dicintai Oleh Islam dan diredhai Oleh Allah swt. Wanita Islam yang bijaksana ini, sentiasa taat kepada suaminya dalam perkara yang bukan maksiat. Dia sentiasa berusaha menggembirakan suaminya , walaupun suaminya bukan daripada golongan yang berharta. Dia tidak menyesal kerana kesempitan hidup dan tidak berasa susah dengan tugasan di rumah. Dia sentiasa ingat kepada beberapa orang wanita unggul dalam sejarah yang menjadi contoh teladan dalam menzahirkan kesabaran, kebaikan , dan melakukan amar makruf nahi mungkar.

Isteri Solehah

" Mahukah kamu , aku beritahukan daripada hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan Oleh seorang lelaki? Iaitu isteri yang solehah. Jika suami melihat kepadanya, dia akan gembira , jika suami menyuruh sesuatu , dia akan taat melakukannya. Jika suami tiada di rumah , dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara kehormatan dirinya" ( Riwayat Ahmad )


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ukhwah ...
Terima kasih Singgah di sini. Segala komen anda dimanfaatkan dan dihargai.
Salah silap mohon maaf ye...

ALYA ADRIANA Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign