UMMI ADRIANA: KEPENTINGAN MUHASABAH

FAIZABUNYAMIN TABUNG

29 Oktober 2016

KEPENTINGAN MUHASABAH


Assalammualaikum.  sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.




A006

Maksudnya :

" Maka , pasti akan Kami tanyakan kepada umat yang telah mendapat seruan ( daripada Rasul-Rasul ) dan Kami akan tanya ( pula ) para Rasul ."


( QS al - A'raf, 7:6 )


KEPENTINGAN MUHASABAH 

Muhasabah (menghisab ) diri terbahagi kepada dua:

Pertama :
muhasabah sebelum melakukan sesuatu perbuatan.

Kedua:
muhasabah setelah melakukan sesuatu perbuatan.

Bagi yang Pertama , maka dia terhenti pada awal keinginannya dan tidak terus melakukan keinginannya sehingga jelas baginya bahawa melakukannya lebih baik daripada meninggalkannya. Al-Hasan berkata, " Semoga Allah merahmati HambaNya yang berhenti pada saat keinginannya. Jika kerana Allah, maka laksanakan dan jika kerana selain-Nya , maka dia tinggalkannya." Sedangkan yang kedua , iaitu muhasabah diri setelah selesainya pekerjaan , terbahagi kepada tiga : 

Pertama : muhasabah terhadap ketaatan dirinya daripada sisi kekurangan yang dia lakukan ke atas hak-hak Allah yang meliputi enam perkara : IKHLAS, NASIHAT KERANA ALLAH , MENGIKUTI RASULLAH SAW, PERSAKSIAN KEBAIKAN YANG ADA PADA PEKERJAAN TERSEBUT dan PERSAKSIAN KE ATAS KURNIAAN ALLAH SWT SERTA PERSAKSIAN KE ATAS SEGALA KEKURANGAN DIRINYA DALAM PEKERJAAN TERSEBUT. Seharusnya dia menghisab dirinya, sama ada dia telah memenuhi semua hak-hak tersebut dan sama ada dia melakukan ketaatan tersebut.

Kedua Perlunya dia menghisab dirinya ke atas pekerjaan yang lebih baik ditinggalkan daripada dikerjakan.

Ketiga , perlunya dia menghisab dirinya ke atas hal-hal yang harus atau yang biasa ( harian ); ' kenapa dia melakukannya?' adakah dia melakukan itu kerana Allah swt dan mengharapkan Akhirat , sehingga dia beruntung, atau dia menginginkan dengan itu Dunia dengan segala kegopohannya sehingga dia menjadi rugi dan tidak mendapatkan kemenangan.

Yang paling berbahaya bagi suatu pekerjaan adalah meremehkan , meninggalkan muhasabah , melepaskan begitu sahaja dan menganggap ringan persoalan , sebab hal-hal itu akan membawa kepada kehancuran. Dan itulah keadaan orang-orang yang terpedaya , menutup mata daripada segala akibat melawan keadaan dan bersandar hanya kepada keampunan. Dia melambat-lambatkan diri untuk melakukan muhasabah dan melihat akibat yang bakal dideritai. Sesungguhnya , jika seseorang bersikap demikian , maka akan mudah baginya terjeremus  kepada dosa, dia akan berbahagia berlumuran dengannya, bahkan akan menjadi susah untuk berpisah dengannya. seandainya dia mengikuti kebernaran , nescaya dia akan mengetahui bahawa menahan nafsu lebih mudah daripada menurutinya. ( Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, Juz 1 , t.t. : 162-166)



( rujukan : Karya Bestari Sdn. BHD
Al Quran Al - Karim terjemahan dan Tajwid berwarna : al-haramain )



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ukhwah ...
Terima kasih Singgah di sini. Segala komen anda dimanfaatkan dan dihargai.
Salah silap mohon maaf ye...

ALYA ADRIANA Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign