UMMI ADRIANA: Al - Mujib Yang Maha Mengabulkan

FAIZABUNYAMIN TABUNG

12 November 2016

Al - Mujib Yang Maha Mengabulkan

Assalammualaikum. Salam sejahtera. Alhamdulilah. Semoga anda sentiasa sihat-sihat selalu.




( QS HUD , 11:61 )

Maksudnya :

" dan kepada kaum Thamud ( Kami mengutus ) saudara mereka Salleh , Dia berkata , " Wahai Kaumku ! Sembahlah Allah, Tidak ada Tuhan Bagimu selain-Nya. Dia telah menciptakanmu daripada bumi ( tanah ) dan mengkehendakimu memakmurkannya ( Manusia dijadikan penghuni dunia untuk menguasaidan memakmurkannya) , oleh itu mohonlah keampunan kepada-Nya , kemudian bertaubatlah kepada-Nya. Sesungguhnya Tuhanku sangat dekat ( rahmatnya) dan memperkenankan ( doa hamba-NYa )


Asmaul Husna Al -Mujib Yang Maha Mengabulkan segala doa hambaNya:



Allah swt mempunya nama Al Mujib , ertinya adalah Dia yang menerima segala permohonan dan doa untuk dikabulkan. Dialah yang mengabulkan permohonan hamba yang memerlukan ketika berdoa kepada-Nya dan menolong hamba yang minta-minta ketika memanggil -Nya. Dia juga yang membuang segala keburukan daripada hamba Nya yang terpilih dan mengangkat musibah daripada kekasihNya. Semua makhluk memerlukan-Nya. Sesungguhnya , tiada kehidupan yang lurus bagi para hamba, kecuali dengan bersandar kepadaNya, tiada tempat untuk berlindung selain hanya kepada-Nya. Zat yang Maha Mengabulkan segala bijaksana dalam pengabulannya. Kadang-kadang Dia Menyegerakannya dan kadang-kadang Dia Melewatkannya, sesuai dengan keperluan hamba yang memintanya itu, dan bergantung kepada permintaan hamba itu sendiri. Berlemah lembut dengan memilih apa yang sesuai dengan keadaannya, atau dengan menyimpan sesuatu yang bermanfaat bagi mereka ketika semua hamba kembali kepada-NBya kelak. Bahkan, Allah Maha Mengabulkan doa hamba dan tidak pernah mensia-siakan harapan Hamba-Nya sebagaimana janji-Nya.

Seorang Muslim yang Mengesakan Allah dengan nama Al Mujib ini, seharusnya menyakini bahawa Allah Maha Mengabulkan doa hamba yang berdoa kepada-Nya. Allah tidak akan mensia-siakan harapan hamba yang bergantung dan bersandar kepada-Nya. Oleh yang demikian , bersemangatlah dan tingkatkan doa Kepada-NYa. Seelok-eloknya memilih waktu berdoa yang baik , seperti turunnya Allah ke langit di sepertiga malam, waktu itulah yang paling Agung untuk memperolehkeampunan dan pahala daripada-Nya. Dan jangan meminta kepada Allah agar segera dikabulkan , dan tidak berdoa secara lantang , kerana boleh menimbulkan fitnah dan riak. Elakkan berlebih-lebihan dan permusuhan dalam doa. Doa itu harus dilakukan dengan penuh rendah diri, ketenangan , kelembutan dan merasai kedekatan Allah. 

( Dr. Mahmud Abdurrazak Al-Ridwani , Ad-Du'au bil Asmail Husna , 2005 :69 )

Doa Asmaul Husna yang bertepatan dengan nama AL Mujib adalah diriwayatkan Zaid bin Arqam r.a bahawa Nabi saw sentiasa berdoa bermaksud :

" Ya Allah , sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada hati yang tidak khusyuk , jiwa yang tidak penah puas , ilmu yang tidak bermanfaat, dan doa yang tidak dikabulkan . "

( Sahih Muslim , 2722 )



rujukan :

Al-Quran Al Karim Terjemahan dan Tajwid berwarna Al -Haramain , Karya Bestari , Resam Uthmani Bahasa Melayu, cetakan ke -9, julai 2016.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Salam ukhwah ...
Terima kasih Singgah di sini. Segala komen anda dimanfaatkan dan dihargai.
Salah silap mohon maaf ye...

ALYA ADRIANA Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign